Skuteczne zapobieganie oszustwom – rozwiązania antyfraudowe

rozwiązania antyfraudowe

Niewątpliwie, dzisiaj przedsiębiorcy mają o wiele więcej możliwości, jeśli chodzi o przeciwdziałanie różnorodnym oszustwom. W sklepach stosuje się bowiem różne rozwiązania antyfraudowe, które w wielu przypadkach okazują się być bardzo skuteczne. Na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę? Czy zadaniem rozwiązań antyfraudowych – http://positiveretail.pl/rozwiazania-antyfraudowe/ – jest zapobieganie oszustwom, czy może łapanie złodziei?

Lepiej zapobiegać niż ścigać

Nie ma wątpliwości, że zawsze lepiej nie dopuścić do kradzieży niż ścigać oszustów. Jednakże, istnieją pod tym względem poważne ograniczenia. Nie sposób bowiem przekonać oszusta, że nie powinien kraść. Można jednak zniechęcić go poprzez przekonanie, że zostanie złapany, jeśli opuści się występku. Co ważne, jest to skuteczniejsze, niż straszenie poważnymi konsekwencjami kradzieży. Zwykle przestępcy bowiem nie boją się nawet najsurowszych kar, jeśli są przekonani, że mogą ich uniknąć pomimo swoich występków. Kiedy natomiast wiedzą, że uniknięcie złapania będzie trudne, nawet jeśli kara nie jest surowa, będą mniej chętni, aby popełniać oszustwa.

Podstawowe rozwiązania antyfraudowe

Na początku warto wspomnieć o najbardziej podstawowych i absolutnie niezbędnych zabezpieczeniach przed oszustwami. Między innymi trzeba tutaj wymienić stworzenie kont osobistych pracowników. Chodzi o to, aby przed wykonaniem dowolnej operacji pracownik musiał się zalogować i podać hasło. Jeśli to zrobi, przestaje już być anonimowy. Oznacza to, że również operacje które wykonuje nie są już anonimowe. Dlatego też, jeśli dopuści się jakiegokolwiek nadużycia, o ile tylko zostanie ono wykryte, menadżer wie, kto jest winny.

Warto jednak zwrócić uwagę na pewne ograniczenia tego rozwiązania antryfraudowego. Rzecz w tym, że z konta danego pracownika może przecież korzystać ktoś inny. Nie ma wątpliwości, że w zasadzie zawsze niektórzy pracownicy wymieniają się loginami oraz hasłami do systemu. Poza tym, jeśli ktoś planuje oszustwo, może te dane po prostu wykraść. Okazuje się jednak, że i na to jest lekarstwo.

Rozwiązaniem jest tak zwany monitoring centralny. Chodzi o monitoring, który jest bezpośrednio połączony z systemem operacyjnym. Dzięki temu, każde oszustwo można bez trudu sprawdzić na nagraniu. W tym przypadku chodzi o sprawdzenie kto danego dnia o konkretnej godzinie logował się na dane konto.

Jak ustawić system?

Warto zauważyć, że rozwiązania antyfraudowe są często mocno elastyczne. Chodzi o to, że menadżer ma wiele możliwości jeśli chodzi o modyfikacje ustawień. Między innymi może on ustawiać tak zwane wrażliwe transakcje. Chodzi o transakcje, które mogą być podejrzane. Jeśli menadżer zaznaczy je w systemie, będą one automatycznie zapisywane. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli menadżer będzie chciał taką sytuację sprawdzić, nie będzie musiał szukać wydarzenia na nagraniu. Wystarczy, że wybierze dany rodzaj transakcji i system sam wyświetli mu odpowiednie nagranie. Jest to z pewnością duże ułatwienie w kontroli pracowników.

Ponadto, dzięki temu usprawnieniu, pracownicy obawiają się oszukiwać pracodawcę. Pomimo, że dzisiaj właściwie w każdym sklepie jest monitoring, zwykle nie odstrasza on oszustów. Wiedzą oni bowiem doskonale, że nikomu nie będzie się chciało sprawdzać całego nagrania, zwłaszcza jeśli oszustwo nie jest poważne. Jednakże, jeśli w danym sklepie stosowane są nowoczesne rozwiązania antyfraudowe, nie trzeba wcale przeglądać całego nagrania. Jeśli pracownicy mają tego świadomość, mało prawdopodobne, aby dopuszczali się oszustw.

Jeśli natomiast chodzi o alarmy, są one wywoływane przez sytuacje, które można określić jako skrajne anomalie. Jeśli włącza się alert, jest to prawie równoznaczne z oszustwem. W takiej sytuacji również menadżer może od razu skontrolować na monitoringu co się stało.

System blokujący działania

Za rozwiązania antyfraudowe na pewno trzeba też uznać systemy, które blokują pracownikom pewne działania. Chodzi o to, że przełożony może określić, jakiego typu transakcji nie można wykonywać. Pracownicy nie mogą być nieposuszni zaleceniom, gdyż system uniemożliwi im wykonanie zakazanej transakcji.

Dodaj komentarz